|
Han har varit en ryktenas man ända sedan debuten MyPa förra säsongen. Då blev det ett avgörande mål i slutminuterna och det är just målsnittet som Ingves vill förbättra i IFK. – Jag vill nå en högre nivå och jag vill göra fler mål på den nivån, säger han. Om man gör många mål här så är det lättare att ta steget vidare men om man inte gör några mål så är man som vilken anfallare som helst. Ingves har förhandlat med IFK en längre tid men säger samtidigt att det inte funnits några andra klubbar med i diskussionerna. Istället har allt handlat om att komma överens om små men viktiga detaljer i kontraktet. – Vi är nöjda med att ha Wilhelm kvar i laget även nästa år och vi följer med spänning hans fortsatta utveckling, säger IFK:s klubbdirektör Peter Mattsson i ett pressmeddelande. Vill ut i Europa Ingves har en termin kvar på Ålands lyceum men efter jul blir han fotbollsspelare på heltid. Något som han tycker ska bli riktigt spännande att få testa på. Därefter vill han gärna se sig omkring lite i Europa. – Min långsiktiga målsättning är att nå ut i de europeiska ligorna, men jag har inte bråttom. Jag känner att jag har utvecklats genom att spela i Veikkausliiga och att jag klarar det fysiska spelet allt bättre. Dessutom har jag stor hjälp av tränarna Pekka Lyyski och Stephen Ward som hjälper mig att bli en klokare och bättre spelare, säger Ingves i samma pressmeddelande. Fokus på IFK Men just nu, och fram till den 30 november 2010, är det bara IFK Mariehamn som gäller. – Först ska jag se till så att IFK blir bland de tre bästa och når en Europaplats, sedan ska vi blir lite bättre nästa år och beroende på hur det går så får vi se vad det finns för intresse, säger Ingves. I år har Ingves spelat 18 matcher i Tipsligan och gjort tre mål. JOHAN LARSSON johan.larsson@nyan.ax
|